Partner for Solutions

Near Market

Near Customer

Provider of Choice

Historie

1957 – Cornelis Verolme oprichter Verolme werven
Een markant scheepsbouwer geboren op 4 september 1900. Hij startte zijn eerste bedrijf Scheepsinstallatiebedrijf Nederland N.V. in 1946 op en nam daarna twee scheepwerven over in Alblasserdam in 1950 en Heusden in 1953. 
De vraag naar steeds grotere schepen deed Cornelis Verolme besluiten zich ook in dit segment te gaan manifesteren. Maar hiervoor had hij wel een nieuwe werf nodig, bij voorkeur aan diep water en dicht bij zee. De gemeenteraad ging in februari 1955 akkoord met de uitgifte van 58 hectare grond voor de aanleg van een nieuwe werf. In 1956 startte Cornelis Verolme met de bouw van de werf aan de Nieuwe Waterweg.
Cornelis Verolme besloot toen ook om al zijn bedrijven samen te brengen onder één overkoepelende organisatie, genaamd Verolme Verenigde Scheepswerven (VVS)/Verolme United Shipyards (VUS).
1957 – Opening VDSM

Precies een jaar na het slaan van de eerste paal, op 27 juni 1957, werd de Verolme Dok- en Scheepsbouw Maatschappij (VDSM) werf officieel in gebruik gesteld door de commissaris van de Koningin in Zuid-Holland, mr. J. Klaasesz. Op dezelfde dag werd ook de kiel gelegd van een 33.000 dwt tanker met bouwnummer 605. Deze tanker, genaamd Reza Shah the Great, zou als eerste nieuwbouwschip op 15 juli 1958 van de nieuwe helling van stapel lopen.

1960 – Vliegdekschip Minas Gerais

Verolme was erin geslaagd de order voor de verbouwing en modernisering van de Minas Gerais in de wacht te slepen in juli 1957. Deze megaorder, die een waarde vertegenwoordigde van 27 miljoen Amerikaanse dollars, zou de werf meerdere jaren werk bezorgen. De eerste technische proefvaart vond plaats in 1960. Alles bleek perfect te werken en op 13 januari 1961 kon de Minas Gerais weer als nieuw worden opgeleverd aan de Braziliaanse marine. Verolme had hiermee bewezen binnen de hiervoor gestelde tijd een heel complex project te kunnen uitvoeren.

1961 – Bouw grote tankers

Rond 1960 bleek oliemaatschappij Esso in de markt voor de bouw van een aantal nieuwe tankers. Schepen van 80.000 tot 90.000 dwt. Voor de VDSM-werf leidde dit tot de bouw van drie tankers, die op dat moment in hun soort tot de grootste van de wereld behoorden.
De eerste twee, de Esso Hampshire en de Esso Libya, werden voor het Esso-concern in de Verenigde Staten gebouwd en de derde, de Esso Den Haag, voor Esso Nederland. De drie tankers werden na elkaar in het Koningin Wilhelmina Dok (Dok 1) gebouwd.

1966 – Volle werf

Drukke tijden voor de reparatieafdeling in juli 1966 met ruim tien schepen aan de werf. Op de voorgrond kruiser Zeven provinciën en het vliegdekschip Karel Doorman, beide van de Koninklijke Marine.