Partner for Solutions

Near Market

Near Customer

Provider of Choice

Historie

1978 - Bedrijfsschool

Leerlingen van de bedrijfsschool gefotografeerd voor Hal F in 1978. Voor de afdelingen scheepsnieuwbouw en scheepsreparatie waren bij de start van de werf veel nieuwe mensen nodig, die in de gehele regio Rotterdam werden geworven. Jongeren die rechtstreeks van de ambachtsschool kwamen, kregen eerst op de Bedrijfsschool een twee- of driejarige vakopleiding metaalbewerken in de scheepsbouw of machine-bankwerken, resulterend in een diploma. Vakmensen konden gelijk doorstromen naar voornoemde afdelingen, terwijl degenen die dit niet waren, werden omgeschoold.

1979 - Reeks bijzondere schepen

Het derde decennium begon met de bouw van een hele reeks bijzondere vrachtschepen voor de Koninklijke Nedlloyd Groep uit Rotterdam. Als eerste werd het 40.000 dwt containervaartuig Nedlloyd Houtman op stapel gezet. Hiervan werd het voorschip bij de NDSM-werf in Amsterdam en het achterschip bij de VDSM-werf gebouwd. Nadat het voorschip op 6 november 1976 en het achterschip op 19 februari 1977 te water waren gegaan, konden beide scheepsdelen bij de VDSM-werf in Dok 6 worden samengebouwd. Prinses Beatrix doopte het ruim 258 meter lange en 32 meter brede containervaartuig op 23 september 1977 aan de Wilhelminakade in Rotterdam. Aansluitend werd een zusterschip op stapel gezet. Ook van dit containervaartuig, dat de naam Nedlloyd Hoorn kreeg, werd het voorschip op de NDSM-werf en het achterschip op de VDSM-werf op stapel gezet en de beide afzonderlijke delen op laatstgenoemde werf samengebouwd. De afbouw had echter nogal wat voeten in aarde, aangezien op 25 januari 1978 aan boord brand uitbrak. De Nedlloyd Hoorn lag op dat moment aan de afbouwkade. De machinekamer en de hele opbouw op het achterschip brandden uit en konden als verloren worden beschouwd. Pijlsnel werd door de reparatieafdeling een nieuw dekhuis gebouwd en de schade in de machinekamer weer hersteld. Op 15 juni werd door vier drijvende bokken een geheel nieuw dekhuis aan boord geïnstalleerd en in januari 1979 kon ook het tweede containervaartuig aan Nedlloyd worden opgeleverd. Bouw ro-ro’s Voor de Rotterdamse rederij mocht de VDSM-werf hierna ook nog twee 23.000 dwt roll-on/roll-off vaartuigen bouwen. Met hun lengte van 196 meter, breedte van 32 meter en holte van 25 meter. Opvallend was de grote deur in het achterschip, die ook als rijklep diende voor het rollend materieel dat aan of van boord moest. De bouw van beide schepen vond plaats op de grote helling van de VDSM-werf. De eerste van dit tweetal, de Nedlloyd Rotterdam, werd op 22 juli 1978 gedoopt en te water gelaten en op 4 december van dat jaar vond de overdracht plaats. Het zusterschip, de Nedlloyd Rochester, werd op 4 mei 1979 overgedragen.

1980 – Afscheid nieuwbouw afdeling

Ondanks dat de grote scheepsbouw op een onvermijdelijk einde afstevende, werd op de VDSM-werf toch nog een aantal interessante projecten uitgevoerd voordat in 1980 de nieuwbouwafdeling definitief haar deuren sloot. Toen een paar jaar later ook het RSV-concern werd ontmanteld, ging de VDSM-werf onder de naam Verolme Botlek zelfstandig verder als reparatiewerf voor de scheepvaart- en offshoresector.

1981 – Meer offshorewerk

Een bijzonder project betrof de voormalige Shell-tanker Medora die in 1981 naar de werf kwam. Het vaartuig werd in Dok 7 omgebouwd tot drijvende olieopslagtanker, in vaktermen Floating Storage Unit (FSU) genoemd. Hierbij werd de boegsectie dusdanig gemodificeerd dat er een constructie aan kon worden gehangen waarmee de tanker in het Britse Fulmar-veld aan een olielaadboei kon worden afgemeerd. Later zou deze in Fulmar FSU herdoopte tanker nog diverse keren voor reparatie en onderhoud naar de werf terugkeren.

1986 - Grote verbouwing

Booraannemer Neddrill had het Spaanse booreiland Afortunada aangekocht en wilde dit laten ombouwen tot het modernste in haar soort ter wereld. De ombouw van de Neddrill 6 werd het grootste offshoreproject dat tot dan op de werf was uitgevoerd. Op 5 december 1986 kon de Neddrill 6 als nieuw worden overgedragen en had de werf wederom aangetoond dat zij complexe verbouwingen van offshore-units heel snel en efficiënt kon uitvoeren.