Partner for Solutions

Near Market

Near Customer

Provider of Choice

Historie

1997 – Booreiland Petrobras XXIII

Het halfafzinkbare booreiland Petrobras XXIII onderging in 1997 een complete conversie. Met de P 23 kon voor de ombouw boorwerk worden verricht in maximaal 450 meter diep water en om op de juiste positie te kunnen blijven, was het eiland voorzien van een conventioneel ankersysteem. Om ook in nog dieper water te kunnen boren, moest de P 23 onder meer worden uitgerust met een dynamisch positioneringssysteem. In eerste instantie diende het eiland inzetbaar te worden gemaakt voor boorwerk in 1.500 meter diep water, maar later werd dit aangepast tot 1.900 meter.

1998 - Modificatie kraanschip Saipem 7000

In 1998 ging Verolme Botlek in ander handen over. Dit keer werd de werf overgenomen door de RDM Holding. In dit jaar onderging ook het kraanschip Saipem 7000, een omvangrijke conversie in 1998. De eigenaren wilden met het kraanschip ook via de zogeheten J-lay methode pijpen in heel diep water kunnen leggen.

2001 – Conversie Balder

Een megaorder van Heerema Marine Contractors.was de conversie van het halfafzinkbare kraanschip Balder tot een zogeheten multipurpose deepwater construction vessel. De werkzaamheden bevatten de installatie van een compleet dynamisch positioneringssysteem, het afwerken van een levensduurverlengend programma, waarbij veel oude systemen door nieuwe werden vervangen en veel reparatiewerk moest worden uitgevoerd. En de constructie aan boord van allerlei faciliteiten voor de ontvangst van de 120 meter hoge pijpenlegtoren en bijbehorende componenten aan bakboordzijde van het kraanschip.

2002 - Keppel Offshore & Marine

Het grootste nieuws van 2002 vormde toch wel de verkoop van de Verolme Botlek werf aan Keppel Offshore & Marine Ltd uit Singapore. De Verolme-werf ging hiermee deel uitmaken van een wereldomspannend netwerk van prominente offshore-, scheepsreparatie- en nieuwbouwwerven. De werf kreeg hierdoor ook haar huidige naam Keppel Verolme.

2005 - Verlenging cruiseschip en nieuwbouw offshore

Het luxe cruiseschip Enchantment of the Seas werd in slechts 41 dagen met 22 meter verlengd. Naast de verlenging van de Enchantment of the Seas trok in 2005 ook het feit dat er na lange tijd weer een nieuwbouwproject op stapel stond de nodige media-aandacht. Het betrof de bouw voor Perenco UK Ltd van een zogeheten Mobile Offshore Application Barge, afgekort MOAB. Een onbemand gascompressorplatform bestaande uit een 1.500 ton wegende pootconstructie met zuigankers en een romp met een oppervlak van 900 vierkante meter en een gewicht van 550 ton.

2006 FPSO in verschillende vormen

In 2006 startte Keppel Verolme aan de afbouw en uitrusting van de eerste, van een reeks van drie, Sevan FPSO’s. Een door Sevan Production AS ontworpen cilindervormig platform met een diameter van 60 meter en een hoogte van 30 meter. Een ander project dat in 2006 bij Keppel Verolme werd uitgevoerd, omvatte de inspectie en reparatie van de Terra Nova FPSO. Dit vaartuig, dat al vanaf 2002 door Petro-Canada op 350 kilometer ten zuidoosten van Newfoundland in de Atlantische Oceaan voor de productie van olie wordt ingezet, was hiervoor slechts twee maanden op de werf. In deze periode werd aan boord een enorme hoeveelheid reparatie- en inspectiewerk verricht.